Nasze umiejętności







Nasze umiejętności - stałe kryteria sukcesu w klasach 1-3

 











 Uczymy się w domu

Ćwiczenia usprawniające czytanie

/Ćwiczenia należy wykonywać codziennie./

1. Odczytywanie poszczególnych liter (małych i wielkich).
2. Wyszukiwanie poszczególnych liter w tekście z gazety i podkreślanie (samogłoski – kolor czerwony, spółgłoski – kolor niebieski).
3. Czytanie sylab.
4. Układanie z sylab wyrazów.
5. Czytanie poszczególnych wyrazów (podejmować próby czytania sylabami).
6. Układanie z wyrazów zdań.
7. Opowiedzenie o czym jest zdanie własnymi słowami – rozumienie zdania.
8. Liczenie z ilu wyrazów składa się zdanie, oraz ilu sylab, głosek i liter wskazany wyraz.
9. Przepisanie 1 dowolnego zdania do zeszytu – zwrócenie uwagi na rozpoczynanie pisania wielką literą, stosowanie liter pisanych, prawidłowe łączenie liter.

Jak ćwiczyć głoskowanie?

Na każdym kroku starajmy się ćwiczyć głoskowanie i sylabizowanie.
Głoskowanie to dzielenie wyrazu na głoski, czyli pojedyncze dźwięki, które słyszymy.
Sylabizowanie to podział wyrazów na sylaby.

• Początkowo ustalamy z dzieckiem pierwszą bądź ostatnią głoskę w danym słowie
np. „Jaką głoskę słychać na początku słowa: dom?”(d)
„Jaką głoskę słychać na końcu słowa: dom?”(m)
• Następnie głoskuje dorosły (U-l-a), a dziecko musi odgadnąć o jakie słowo chodzi (Ula)
np. „Zgadnij, co powiedziałam: l-a-s?” (las)
• Jeżeli dziecko opanuje tę czynność, może samodzielnie głoskować słowa
np. „Jakie głoski słychać w słowie: las?” (l-a-s)
Należy przy tym pamiętać aby:
- zaczynać głosowanie od krótkich słów ( ul, do, pa) stopniowo wydłużając je o kolejne głoski (Ala, kura, krowa itp.);
- głoskować słowa o prostej budowie tzn. takie których wymowa jest zgodna z pisownią (bez „dz” „cz” „sz”
„ą” „ę” „ś” „ć” „ż” „ń”);
- głoski wymawiać krótko i wyraźnie ( „t” „m” „d” „p” a nie „ty” „my” „dy” „py”)
- traktować głosowanie jak fajną zabawę, a nie męczącą pracę
- zawsze chwalić postępy dziecka
Przykładowe słowa do ćwiczeń w domu:
• 3-głoskowe: Ola, Ala, Ula, osa, nos, oko, kot, but, tor, dym, rym, sok, dom, ule, gil,
• 4-głoskowe: kura, kula, tort, lala, tama, buty, rura, noga, nuta, sowa, ława, Lila, Lola, płot, tory, smok,
• 5-głoskowe: krowa, głowa, kotek, motek, ekran, sosna, banan, baran, torba, domek, Romek, Tomek.
Źródło: Dorota Sułkowska, Przedszkole Słoneczne nr 2 w Lubusku, http://www.